Prowadząc zajęcia rewalidacyjne z uczniem, musimy szczególnie zwracać uwagę na cele zawarte w jego orzeczeniu. Jest to ważne nie tylko, byśmy mogli dobrze się do nich przygotować, ale też, aby nasza praca była efektywna. Zajęcia rewalidacyjne powinny zapobiegać pogłębianiu się zaburzeń, z którym zmaga się dziecko i zapobieganie powstawaniu nowych. Poniżej przedstawiamy ćwiczenia rozwijającę sferę percepcyjno-motoryczną.
Ćwiczenia rozwijające sferę percepcyjno-motoryczną
- Poprawienie umiejętności percepcyjnych i przetwarzania informacji płynących od innych osób oraz poprawienie umiejętności odbierania sygnałów niewerbalnych:
- analizowanie obrazków, historyjek, mimiki różnych osób oraz omawianie i analizowanie spostrzeżeń → sprawdź naszą kartę pracy z ćwiczeniami na analizę i ocenę sytuacji na załączonych obrazkach - Usprawnienie motoryki dużej i małej:
- zabawy z piłką,
- układanie koralików,
- wycinanki; - Praca nad zrównoważeniem procesów integracji sensorycznej:
- zabawy sensoryczne → dotykanie, podnoszenie i wąchanie różnych materiałów i przedmiotów oraz opisywanie tego, co czujemy; - Ćwiczenia usprawniające spostrzeganie słuchowe:
- słuchanie tekstu i odpowiadanie na pytania,
- rozpoznawanie i nazywanie dźwięków i melodii; - Usprawnienie analizy wzrokowej i zdolności manualnych:
- rysowanie po śladzie
- wyklejanie,
- wycinanie
- szlaczki,
- dorysowywanie elementów,
- zabawy z plasteliną; - Rozwijanie logicznego myślenia:
- układanki,
- zagadki,
- rebusy,
- labirynty,
- historyjki obrazkowe; - Ćwiczenia rozwijające pamięć:
- zapamiętywanie kolejności elementów, wyrazów, dźwięków,
- odtwarzanie ciągów z pamięci,
- czytanie ze zrozumieniem i odpowiadanie na pytania;
Na platformie Wczesnoszkolni.pl znajdziesz wiele przydatnych materiałów do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych oraz rozwijających sferę percepsyjno-motoryczną. Sprawdźć tutaj!