W zależności od orzeczenia, zajęcia rewalidacyjne mogą przyjmować różne kształty i spełniać inne cele. Rewalidacja z dzieckiem np. z Zespołem Aspergera powinna skupiać się przede wszystkim na obszarze społeczno-emocjonalnym. Takie zajęcia rewalidacyjne powinny pomóc dzieciom radzić sobie z emocjami, stresem i krytyką. Dodatkowo też motywować do wysiłku umysłowego oraz wzmacniać uwagę i pamięć. Ponadto, rewalidacja dziecka z Zespołem Aspergera powinna kształtować jego umiejętności społeczne i poprawić komunikację oraz możliwości konstruktywnego rozwiązywania problemów.

rewalidacja emocjonalno-społeczna

Zajęcia rewalidacyjne obszaru emocjonalno-społecznego - cele

  • kształtowanie zdolności do mentalizacji,
  • naukę radzenia sobie z napięciem, silnymi emocjami i pobudzeniem,
  • naukę proszenia o pomoc w sytuacji bezradności i zagubienia (szczególnie w sytuacjach społecznych),
  • rozwijanie zdolności społeczno-emocjonalnych,
  • dążenie do stworzenia więzi i dobrych relacji nauczyciela z uczniem, która będzie dla dziecka motywująca i pozytywnie wartościująca.

Ćwiczenia na rewalidację obszaru emocjonalno-społecznego

Oto kilka propozycji na ćwiczenia rewalidacji obszaru emocjonalno-społecznego:

  • Ćwiczenia, które pomogą zrozumieć emocje, potrzeb i myśli innych osób oraz swoich własnych - historyjki, opowiadania, rozmowy, obserwacje -> przykładowa karta pracy
  • Techniki relaksacyjne i ćwiczenia wyciszające; 
  • Czytanie historyjek i opowiadań społecznych oraz analiza sytuacji z życia codziennego i wypracowywanie pomysłów na rozwiązanie zidentyfikowanych problemów -> przykładowa karta pracy;
  • Identyfikacja emocji innych na podstawie ilustracji, czy opowieści. Rozmowa o własnych emocjach i samopoczuciu z jednoczesnym szukaniem powodu dla którego dana emocja jest odczuwana -> przykładowa karta pracy;

rewalidacja społeczno-emocjonalna

Na naszym portalu znajdziesz wiele inspiracji i kart pracy na zajęcia rewalidacyjne!

Przeczytaj również nasze pomysły na rozwijanie sfery percepcyjno-motorycznej.