W zależności od orzeczenia, zajęcia rewalidacyjne mogą przyjmować różne kształty i spełniać inne cele. Rewalidacja z dzieckiem np. z Zespołem Aspergera powinna skupiać się przede wszystkim na obszarze społeczno-emocjonalnym. Takie zajęcia rewalidacyjne powinny pomóc dzieciom radzić sobie z emocjami, stresem i krytyką. Dodatkowo też motywować do wysiłku umysłowego oraz wzmacniać uwagę i pamięć. Ponadto, rewalidacja dziecka z Zespołem Aspergera powinna kształtować jego umiejętności społeczne i poprawić komunikację oraz możliwości konstruktywnego rozwiązywania problemów.
Zajęcia rewalidacyjne obszaru emocjonalno-społecznego - cele
- kształtowanie zdolności do mentalizacji,
- naukę radzenia sobie z napięciem, silnymi emocjami i pobudzeniem,
- naukę proszenia o pomoc w sytuacji bezradności i zagubienia (szczególnie w sytuacjach społecznych),
- rozwijanie zdolności społeczno-emocjonalnych,
- dążenie do stworzenia więzi i dobrych relacji nauczyciela z uczniem, która będzie dla dziecka motywująca i pozytywnie wartościująca.
Ćwiczenia na rewalidację obszaru emocjonalno-społecznego
Oto kilka propozycji na ćwiczenia rewalidacji obszaru emocjonalno-społecznego:
- Ćwiczenia, które pomogą zrozumieć emocje, potrzeb i myśli innych osób oraz swoich własnych - historyjki, opowiadania, rozmowy, obserwacje -> przykładowa karta pracy
- Techniki relaksacyjne i ćwiczenia wyciszające;
- Czytanie historyjek i opowiadań społecznych oraz analiza sytuacji z życia codziennego i wypracowywanie pomysłów na rozwiązanie zidentyfikowanych problemów -> przykładowa karta pracy;
- Identyfikacja emocji innych na podstawie ilustracji, czy opowieści. Rozmowa o własnych emocjach i samopoczuciu z jednoczesnym szukaniem powodu dla którego dana emocja jest odczuwana -> przykładowa karta pracy;
Na naszym portalu znajdziesz wiele inspiracji i kart pracy na zajęcia rewalidacyjne!
Przeczytaj również nasze pomysły na rozwijanie sfery percepcyjno-motorycznej.