Początki wirtualnej rzeczywistości
Wirtualna rzeczywistość (VR) przebojem wdarła się do mediów i popkultury w 2016 roku wraz z wypuszczeniem na rynek komercyjnych wersji gogli HTC Vive oraz Oculus Rift. Od tego czasu na świecie jak grzyby po deszczu zaczęły wyrastać salony wirtualnej rzeczywistości tworzone na całym świecie, działające na podobnej zasadzie jak wcześniej kafejki internetowe - przychodzisz, płacisz i korzystasz ze sprzętów przez określony czas, głównie w celach rozrywkowych.
Wirtualna rzeczywistość w edukacji
Akademia VR to pierwsze w Polsce zajęcia edukacyjne dla całych klas I-VI, w których na raz do wirtualnej rzeczywistości może wkroczyć aż 30 osób. W trakcie lekcji w wirtualnej rzeczywistości każdy z uczniów zakłada gogle wirtualnej rzeczywistości, a następnie wszyscy w tym samym czasie eksplorują wirtualną przestrzeń pod opieką osoby prowadzącej narrację. Prowadzący ma możliwość wskazywania konkretnych obiektów w VR, na których dzieci w danym momencie powinny skupić swoją uwagę, a następnie opisuje widoczne na ekranach zjawisko lub obiekt. Partnerem merytorycznym projektu jest Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, który pomaga w jego realizacji, także pod kątem opracowywania metodyk w tej rodzącej się na naszych oczach dziedzinie. Osoba szczególnie zaangażowana ze strony Uniwersytetu to dr Wojciech Siwak, wg którego “przez VR może być wspomagane nauczanie: geografii i nauki o środowisku (zdjęcia i filmy 360°), biologii (zdjęcia i filmy przyrodnicze w VR, symulacje budowy anatomicznej zwierząt, budowy roślin, etc.), fizyki i chemii (symulacja zjawisk i procesów fizycznych i chemicznych). Na poziomie elementarnym symulacje VR mogą rozszerzyć poznawanie zjawisk niedostępnych na co dzień, np. zjawisk przyrody (wybuchy wulkanów, loty w kosmos, oceany itp.), a także odległych miejsc – zabytków, pomników przyrody.”. https://www.youtube.com/watch?v=bi6meOMUptk
Zajęcia VR jako alternatywa dla kina i teatru
I w taki oto sposób wirtualna rzeczywistość zawitała do edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, stanowiąc doskonałą alternatywę dla klasowego wyjścia do kina lub teatru oraz uzupełnienie podstawy programowej. Na popularność zajęć wpływa łatwość ich organizacji i to, że to Akademia VR przyjeżdża do uczniów. Jest to istotne szczególnie w szkołach w mniejszych miejscowościach, które na wyjazd np. do kina musiałyby poświęcić cały dzień i przeznaczyć znaczące środki na transport. Od początku swojego istnienia, Akademia VR dojechała już do kilkudziesięciu szkół podstawowych w województwie podlaskim i mazowieckim i przeniosła w wirtualny świat prawie 4000 uczniów klas I-VI. A może to Twoja szkoła będzie następna? :) Jeśli chcesz zaprosić do siebie Akademię VR, zapraszamy do kontaktu przez stronę www.akademiavr.pl