Segregacja śmieci – jak nauczyć dzieci dbać o środowisko?

Wraz z rosnącą świadomością społeczeństwa w temacie ekologii, zaczęliśmy przykładać coraz większą uwagę do istoty recyklingu oraz szkodliwości generowanych przez nas samych odpadów. Wbrew pozorom, segregacja śmieci nie jest tylko chwilową modą, która szybko przeminie, a co najważniejsze – nie wymaga od nas dużych nakładów pracy. Aby jednak była skuteczna, już od najmłodszych lat należy pokazywać naszym dzieciom, jak segregować śmieci i jednocześnie czerpać z tego przyjemność. W związku z tym przygotowaliśmy dla was kilka wskazówek, które ułatwią wam naukę dziecka o ekologii.

Świadoma segregacja śmieci to bardzo ważny element w życiu każdego z nas. Pozwala bowiem ograniczyć ilość odpadów trafiających na wysypiska, zmniejszyć zużycie surowców naturalnych, a przy tym zadbać o warunki, w jakich żyjemy. Wprowadzenie małych zmian z czasem przyczyni się do tych większych. 

Zanim jednak będzie mogło to mieć miejsce, dobrze byłoby wprowadzić nasze pociechy w temat ekologii i porozmawiać z nimi, dlaczego segregacja śmieci jest wręcz konieczna. Wówczas o wiele prościej będzie przejść do działania i wspólnie zacząć segregować generowane odpady. 

Choć wydawać by się mogło, że recykling to kwestia niezbyt interesująca dla najmłodszych, nie zawsze tak jest. Pierwsze próby segregacji warto bowiem rozpocząć od połączenia przyjemnego z pożytecznym. Wszelkiego rodzaju gry i zabawy są w tym wypadku wprost wskazane. W końcu segregacja śmieci dotyczy nas wszystkich, a wprowadzanie dobrych nawyków już od najmłodszych lat wpłynie na komfort naszego życia. Pamiętajcie, że dzieci biorą przykład z rodziców i opiekunów. Jeżeli wy zaniedbacie ten aspekt, możecie mieć pewność, że one również to zrobią. Uczmy nasze pociechy empatii i wrażliwości względem otaczającej nas natury!

undefined

Kiedy zacząć naukę dziecka o ekologii?

Rodzice i opiekunowie często zastanawiają się, jak zachęcić dziecko do segregacji śmieci. Otóż maluchy w okresie wczesnoszkolnym z reguły są bardzo ciekawskie, dzięki czemu zachęcenie ich do recyklingu nie powinno przysporzyć większych trudności. Należy oczywiście zacząć od podstaw. Pozwólcie swojej pociesze obserwować was i tym samym wytłumaczcie jej, dlaczego plastikowa butelka powinna zostać wrzucona do specjalnego kontenera. Dziecko musi przecież zrozumieć, skąd wynikają wasze dobre nawyki, a nie powtarzać wykonywane przez opiekuna czynności bez większego zastanowienia. Dopiero na tej podstawie będziecie mogli przejść dalej i wskazać różnice między plastikiem, metalem, papierem czy szkłem. Wymaga to oczywiście czasu! Dziecko nie nauczy się od razu, jak segregować śmieci i to od was zależy, jak podejdziecie do tej kwestii. 

Ważne, by nie czuło się ono do tego zmuszone, gdyż recykling nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Postawa rodziców i opiekunów jest kluczowa. Należy bowiem zapewnić pociesze odpowiednie warunki, by mogło samodzielnie odłożyć śmieci w przeznaczone do tego miejsce. Dobrze byłoby pozostawić worki, w których będzie mogło umieścić konkretny odpad.

Nauka dziecka o ekologii – choć wymagająca, powinna mieć oczywiście miejsce dopiero w momencie, gdy dziecko będzie umiało mówić. Wówczas rzeczywiście będzie skuteczna.

Nauka segregacji śmieci w szkole – jak może się odbywać?

Nauka segregacji w szkole podstawowej to spore wyzwanie z punktu widzenia nauczyciela i właśnie dlatego kładziemy szczególny nacisk, by to właśnie rodzice zaczęli wprowadzać dobre nawyki. Tym sposobem uczeń będzie chętniej uczestniczył w zajęciach dotyczących dbałości o nasze środowisko, a tym samym zdobędzie szansę, aby wykazać się zdobytą dotąd wiedzą. Nasuwa nam się na myśl kluczowe pytanie – jak segregować śmieci w szkole? Wskazane jest, by na korytarzach oraz poza budynkiem pojawiły się specjalne kontenery, do których należy wrzucić: papier (niebieski), plastik (żółty), szkło (zielony) lub odpady zmieszane (czarny). Warto również opisać je zgodnie z ich przeznaczeniem. Uczniowie, którzy dotąd opanowali naukę czytania, raczej nie będą mieli problemu z pozostawieniem śmieci w odpowiednim miejscu.

Kolejnym niezwykle ważnym krokiem jest oczywiście budowanie świadomości wśród uczniów. W tym wypadku macie szerokie pole do popisu. Ciekawym pomysłem może okazać się organizacja zajęć praktycznych, w trakcie których uczniowie dowiedzą się, jak można wykorzystać śmieci. Szklany słoik posłuży do posadzenia roślinki, plastikowe nakrętki można natomiast oddać na zbiórkę, by później zostały one przekazane na cel charytatywny. Możliwości jest naprawdę wiele! Zorganizowane w ramach lekcji warsztaty to idealna okazja, by połączyć naukę z zabawą. Nauczyciel może śmiało przedstawić filmiki edukacyjne stworzone z myślą o dzieciach i pokazać, jak zrobić zabawki z recyklingu.

Recykling dla dzieci – co można stworzyć z odpadów?

Segregacja śmieci pozwala zadbać o naszą planetę i stąd też tak ważna jest edukacja dzieci w okresie wczesnoszkolnym. Uczniowie wykazują wówczas niesamowitą chęć do poznawania świata, a rodzicom i nauczycielom nie pozostaje nic innego, jak wykorzystać to w odpowiedni sposób. 

undefined

Z generowanych odpadów można przecież stworzyć niesamowite rzeczy i tym samym dać plastikowym, papierowym czy metalowym elementom drugie życie. Jak zrobić zabawki z recyklingu? Pomysłów jest mnóstwo, co więcej – jedynym ograniczeniem jest wasza wyobraźnia. Możemy zaproponować wam stworzenie plastikowej doniczki na roślinkę lub pojemnika na przybory szkolne. Co istotne, warsztaty powinny zostać przeprowadzone pod nadzorem osoby dorosłej, gdyż zabawa z nożyczkami może zakończyć się nieszczęśliwym wypadkiem. Od czego zatem zacząć? Plastikową butelkę wystarczy przeciąć w połowie w zależności od tego, jakie zabawki z recyklingu pragnie stworzyć dziecko. Tak przygotowaną butelkę należy ozdobić za pomocą papieru i farbek. 

Możecie także wykorzystać szklane butelki i z użyciem specjalnych farb wspólnie stworzyć ciekawą grafikę. To idealna okazja, by uczniowie mogli wykazać się kreatywnością i tym samym zdobyć wiedzę w zakresie ekologii. 

Nauka o ekologii od najmłodszych lat z czasem zacznie przynosić świetne rezultaty. Pamiętajcie, że przekazywane wzorce pozostaną z pociechami już na zawsze.