Banner

Nawyki żywieniowe dzieci i dorosłych

Nawyki żywieniowe dzieci i dorosłych


Ważnym czynnikiem wpływającym na stan zdrowia dzieci są ich nawyki żywieniowe. To w szkole  i domu nabywają  one wiedzę jakie produkty żywnościowe pozwalają zachować im zdrowie i kondycję. Każdy z nas wie, że źle zbilansowana dieta może spowodować niedobór lub nadmiar niektórych składników odżywczych, a to w konsekwencji może doprowadzić do niepożądanych skutków zdrowotnych nie tylko w przypadku dzieci, ale również dorosłych.

 Jednym z błędów żywieniowych jest unikanie owoców, warzyw lub nabiału, a także mała ilość aktywności fizycznej.

 Oto kilka zasad o których powinien pamiętać duży i mały człowiek:

  • Zawsze rozpoczynamy dzień od śniadania.
  • Wprowadzamy regularność posiłków, co 3–4 godziny.
  • Nie podjadamy pomiędzy posiłkami.
  • Myjemy ręce przed każdym posiłkiem.
  • Codziennie uprawiamy aktywność fizyczną.

 Można powiedzieć, że jakie spożyjemy śniadanie, taki będziemy mieli dzień. Ten najważniejszy posiłek dnia wpływa na naszą kondycję fizyczną i psychiczną. Na pewno dodaje energii, która pozwala stawić czoło wyzwaniom dnia, zarówno w szkole i pracy. Dzięki śniadaniu łatwiej unikniemy podjadania między posiłkami. Jego wykonanie na pewno nie zabierze nam dużo czasu. Wystarczą pożywne kanapki z serem żółtym i wędliną lub twarożek z owocami, który dodatkowo dostawczy nam takich składników jak wapń, magnez, potas, witamina A,D,E,K.

Kolejnym istotnym nawykiem jest regularność posiłków co 3 – 4 godziny, która sprzyja utrzymaniu prawidłowej wagi. W ciągu dnia powinniśmy spożyć 4-5 porcji. W ten sposób nasz organizm dostaje sygnał, że nie musi robić zapasów w postaci tkanki tłuszczowej, ponieważ regularnie otrzymuję pokarm.

Brak stosowania dwóch pierwszych punktów prowadzi do trzeciego czyli podjadania między posiłkami. Jak zwalczyć pokusę sięgnięcia po małe co nieco gdy dopadnie nas mały lub większy głód?

null

Warto wprowadzić wodę mineralną, herbatki owocowe lub ziołowe, które świetnie zapełnią żołądek. Co więcej aktywność fizyczna znakomicie niweluje uczucie głodu, dlatego warto wybrać się na spacer lub na basen. Pamiętajmy, iż chęć sięgnięcia po coś słodkiego lub słonego może wynikać nie tyle z uczucia głodu, ile z przyzwyczajenia organizmu. Do „bezpiecznych przekąsek”, które nie zaburzą nam metabolizmu możemy zaliczyć warzywa, owoce, mleczne napoje fermentowane.

Dlaczego warto pamiętać o myciu rąk przed posiłkiem? Jak szacują naukowcy aż 69% zakażeń przewodu pokarmowego może być spowodowane przez nie mycie rąk. Przykładem tego są zatrucia powodowane przez bakterie z grupy salmonella, które powodują „chorobę brudnych rąk”. A wystarczy tak niewiele. Używanie mydła i wody przez 15 sekund zmniejsza liczę bakterii aż o 90%, a kolejne 15 sekund całkowicie eliminuje je na dobre.

Znaczenie aktywności fizycznej, zwłaszcza w czasie wzrostu i rozwoju dzieci, dostrzegła Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), która zaprezentowała ogólnoświatowe rekomendacje dotyczące minimalnej dawki ruchu przeznaczonej dla wszystkich grup wiekowych. Dzieci i młodzież w wieku 5–17 lat powinni korzystać z takich form ruchu, jak: prace porządkowe, zajęcia wychowania fizycznego, poruszanie się pieszo, gry i zabawy ruchowe w gronie przyjaciół lub rodziny. Do szczegółowych zaleceń WHO należą:

  • minimum 60 minut wysokiej bądź umiarkowanej aktywności fizycznej, która po przekroczeniu limitu czasu przynosi dodatkowe korzyści zdrowotne;
  • codzienna dawka ruchu powinna obejmować umiarkowane ćwiczenia aerobowe wraz z aktywnością wymagającą zwiększonych nakładów energetycznych;
  • minimum 3 razy w tygodniu należy wybierać ćwiczenia, które wzmocnią mięśnie i kości, np. zabawy, gry grupowe, bieganie, jazda na rowerze czy rolkach, zwiększające siłę i szybkość.

Wszystkich nauczycieli zachęcamy do dołączenia do bezpłatnego programu „Mamy kota na punkcie mleka”, którego celem jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród dzieci.  W ramach projektu zgłoszona klasa otrzyma materiały edukacyjne, możliwość udziału w mlecznych konkursach i zabawach, a także spotkania z mlecznymi bohaterami.

Na oficjalnej stronie kampanii wciąż trwa rekrutacja do mlecznego programu. Wystarczy wejść na stronę www.kochammleko.pl, wypełnić deklarację rejestracyjną i odesłać ją na adres promocja@izbamleka.pl lub: Polska Izba Mleka ul. Mickiewicza 7 lok. 23 15-213 Białystok.

 Liczba materiałów edukacyjnych jest ograniczona. Udział w projekcie jest całkowicie bezpłatny.

null 



27 marca 2019 Kot Mleczysław Brak komentarzy

Powiązane tematy

Komentarze

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Bądź pierwszą osobą, która zostawi komentarz!

Zostaw Komentarz