Współczesna szkoła nie może być jedynie miejscem, które służy do efektywnej międzypokoleniowej transmisji wiedzy. Oprócz tego powinna kształtować właściwe nawyki i postawy. I to nie tylko w obszarze relacji społecznych czy zachowań obywatelskich, ale także np. w odniesieniu do sposobu odżywania. Nauczyciele mają już do dyspozycji narzędzia, dzięki którym mogą to robić skutecznie i atrakcyjnie.

Trudny temat jedzenia

Praca nad właściwym odżywaniem uczniów może napotykać liczne trudności. Na przeszkodzie często stoją rodzinne zwyczaje, osobiste preferencje oraz prozaiczne - choć przecież niezwykle istotne - kwestie finansowe. W powszechnej świadomości funkcjonuje także wiele mitów związanych z żywieniem. Innym problemem są wszechobecne reklamy suplementów, które rozwiązują problemy, z jakimi powinna sobie poradzić dobrze zbilansowana dieta. Na domiar złego w przestrzeni internetowej pojawiają się żywieniowe fake newsy, informacje o cudownych dietach i zmieniających życie składnikach spożywczych.

W takim otoczeniu trudno jest zbudować autorytet oparty na merytorycznej wiedzy. Problem mają z tym obecnie naukowcy, a co dopiero mówić o nauczycielach. Jednak to oczywiście nie znaczy, że pedagodzy powinni się poddawać. Wręcz przeciwnie – pora na „uzbrojenie się” w sprawdzone materiały i pomoce naukowe, dzięki którym nauka nie tylko będzie łatwa, ale też przyjemna (i to dla obu stron).

Mamy kota na punkcie mleka

Nic tak nie uatrakcyjnia nauki jak dodatek zabawy. Dowodem na poparcie tej tezy może być akcja „Mamy kota na punkcie mleka”. To program finansowany z Funduszu Promocji Mleka i realizowany przez Polską Izbę Mleka we współpracy z Polską Federacją Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Jego celem jest wzmocnienie wizerunku mleka pochodzącego z Polski oraz kształtowanie prawidłowych nawyków żywnościowych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Merytoryczna wiedza na temat żywienia została podana w – nomen omen - lekkostrawnej formie gier, zabaw i scenariuszy lekcji, których głównymi bohaterami są Kot Mleczysław oraz Mleczna Kita. Dwa sympatyczne koty angażują, bawią i zachęcają do wspólnej przygody.

Nauczyciel w ramach akcji może liczyć na profesjonalne materiały edukacyjne oraz gotowe pomysły na przykucie uwagi podopiecznych. Gadżety, konkursy i wizyty bohaterów w szkołach to elementy, które sprawiają, że proces nauki (a także nauczania!) jest jeszcze prostszy i skuteczniejszy.

Z mleka płynie korzyści rzeka

Dlaczego warto poświęcić chwilę, by przyjrzeć się akcji poświęconej mleku i produktom mleczarskim? Ponieważ nabiał jest jednym z ważnych elementów zdrowej diety. To część „Talerza zdrowego żywienia”, czyli zestawu rekomendacji żywieniowych, które opracował Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny. Talerz pokazuje z jakich składników powinny się składać posiłki i jakie proporcje należy stosować. Połowę takiego modelowego jadłospisu zajmują warzywa i owoce, 25% produkty zbożowe, a pozostała część talerza jest wypełniona przez mięso, jaja i nabiał.

Obecność produktów mleczarskich na Talerzu zdrowego żywienia nie jest przypadkowa. Trzeba pamiętać, że mleko jest doskonałym źródłem lekkostrawnego, pełnowartościowego białka. Znajdują się w nim wszystkie niezbędne aminokwasy, czego nie można powiedzieć o odpowiednikach roślinnych. A białko jest niezwykle ważne i pełni kluczowe funkcje w organizmie – odpowiada za stan włosów, skóry, zębów i paznokci, a także właściwy rozwój tkanki łącznej i mięśni.

W mleku znajdziemy także łatwo przyswajalny wapń, który jest szczególnie istotny dla osób młodych, a więc także uczniów. To przecież podstawowy składnik kości – wpływa na ich budowę i strukturę. Większa gęstość i masa kości to choćby większa szansa na uniknięcie osteoporozy w późniejszym wieku. Na tym zalety mleka się oczywiście nie kończą. To przecież znakomite źródło wielu witamin oraz cennych składników mineralnych.

Nauka zdrowego żywienia

Powinniśmy robić wszystko, by młodzież patrzyła przychylnym okiem na te elementy jedzenia, które są dla niej po prostu dobre. W świecie pełnym kulinarnych pokus, także tych typu fast food, niezbędne są działania edukacyjne, a nawet interwencyjne. Inicjatywy w rodzaju akcji „Mamy kota na punkcie mleka” dają nauczycielom niezbędne narzędzia i wiedzę. I to wprost do rąk.

Wystarczy wejść na stronę kochammleko.pl i skorzystać z dostępnych tam materiałów lub zgłosić swoją szkołę do akcji. Informacje na temat programu są również publikowane na bieżąco na profilu Mamy kota na punkcie mleka.