Banner

Edukacja wczesnoszkolna zdalnie - jak sobie z nią radzą nauczyciele? Pomysły i inspiracje

Edukacja wczesnoszkolna zdalnie - jak sobie z nią radzą nauczyciele? Pomysły i inspiracje


Mija właśnie drugi miesiąc nowej rzeczywistości dla uczniów i nauczycieli, w której to zajęcia w szkołach zostały zawieszone, a nauka musiała zostać z dnia na dzień przeniesiona do sieci. Chociaż z całego kraju płynęły głosy, że szkoły nie są przygotowane na tak nagłą zmianę trybu pracy, nauczyciele wykazali się determinacją i pomysłowością, dzięki czemu ich uczniowie nawet w czasie pandemii mają dostęp do edukacji.

Kolejna nowa rzeczywistość dla uczniów i nauczycieli - o tym jak było i jak będzie

16 maca zostały zawieszone zajęcia w przedszkolach i szkołach w całej Polsce. Od tego czasu zarówno uczniowie, jak i nauczyciele zdążyli już wdrożyć się i przyzwyczaić do nowych warunków zdobywania i przekazywania wiedzy. Zgodnie z zapowiedzią premiera Morawieckiego, z dniem 25 maja uruchomione zostały zajęcia opiekuńczo-dydaktyczne dla dzieci z klas 1-3 szkół podstawowych. Jednak to rodzice zadecydują, czy ich dziecko będzie chodziło do szkoły. Jeśli nie, mogą w dalszym ciągu korzystać z zasiłku opiekuńczego. Zarządzenie to budzi nowe wątpliwości, bowiem przygotowanie i realizowanie zajęć dydaktycznych dla części dzieci będzie odbywała się nadal zdalnie, a dla dzieci, które wrócą do szkoły, będzie realizowana stacjonarnie. Organizacja pracy w tym zakresie leży w gestii dyrekcji szkoły, która wraz z rozwojem sytuacji, może wprowadzać nowe zalecenia dla swojej placówki. Czy wprowadzone zmiany sprawdzą się w rzeczywistości? Czas pokaże. 

Nauczanie wczesnoszkolne zdalnie

Sposób, w jaki sformułowana jest podstawa programowa w nauczaniu wczesnoszkolnym, okazał się w sytuacji zawieszenia zajęć w szkołach pomocny. Podstawa programowa dla nauczania wczesnoszkolnego (klasy 1-3) jest bowiem rozpisana na trzy lata bez podziału na klasy. Oznacza to większą elastyczność w doborze treści, metod czy tempa realizacji materiału. W obecnej sytuacji okazało się to korzystne, gdyż nauczyciele mogli opracować zajęcia zdalne z większą elastycznością. Oczywiście w rzeczywistości nawet takie ułatwienie nie sprawiło, że przejście na zdalny tryb nauczania przebiegło wzorcowo - czasem wynikało to z braku odgórnej standaryzacji w tej kwestii, prawidłowego działania narzędzi (np. czasowo przeciążony dziennik elektroniczny Librus) oraz ich dostępności (nie każdy uczeń posiada w domu komputer). Nauczyciele musieli często szukać własnej drogi dopasowanej do możliwości swojej szkoły oraz uczniów i chociaż zdarzały się problemy, nauczyciele w znakomitej większości doskonale poradzili sobie z tym zadaniem.

Trzeba mieć na uwadze, że nauczanie zdalne to nie tylko zadawanie uczniom zadań do rozwiązania. Nauczyciele musieli znaleźć sposób na wytłumaczenie materiału, możliwość odpowiadania na pytania uczniów, a także na kontakt z rodzicami, którzy w procesie nauczania zdalnego odgrywają ważną rolę. Z jakich rozwiązań technologicznych korzystają obecnie nauczyciele? Jakie programy nadają się do nauki zdalnej? Na te pytania odpowiadamy w dalszej części artykułu.

Narzędzia i rozwiązania technologiczne, które ułatwiają edukację zdalną

Dostępność narzędzi umożliwiających pracę czy naukę zdalną jest duża. Nie zawsze jednak jesteśmy tego świadomi, szczególnie, kiedy nigdy nie mieliśmy potrzeby z nich korzystać. Duża grupa osób jako pierwsze narzędzie umożliwiające prowadzenie zajęć online wybrało Skype'a - jest to dość powszechny komunikator, z którego wielu z nas korzystało już od lat do rozmów ze znajomymi czy rodziną. Innym częstym wyborem, z racji możliwości wgrywania plików na dysk w chmurze, był pakiet Google (G Suite). Co więcej Giganci tacy jak Google czy Microsoft wyszli naprzeciw szkołom, uczniom oraz firmom i rozszerzyli zakres darmowych funkcjonalności swoich usług lub udostępnili całe pakiety za darmo dla szkół i uczelni. Dzięki temu nauczyciele i uczniowie zyskali między innymi dostęp do pakietu G Suite, a co za tym idzie mogą bez ograniczeń korzystać z produktów takich jak Google Classroom, Dysk Google, Hangouts Meet.  Dzięki tym narzędziom nauczyciele mogą przesyłać uczniom materiały, organizować lekcje w formie video konferencji oraz w łatwy sposób zadawać i zbierać prace domowe.

Narzędziem, które okazało się być bardzo użyteczne szczególnie pod kątem komunikacji z rodzicami i uczniami jest także Facebook. Większość szkół czy przedszkoli na długo przed pandemią prowadziło swoje profile na Facebooku, przez co mieli już w tym miejscu zgromadzoną społeczność zarówno rodziców, jak i uczniów. Jako że prywatnie większość z nas używa Facebooka na co dzień, przekazywanie informacji w ten sposób jest szybkie i efektywne. Pomocne okazało się również tworzenie prywatnych grup na Facebooku, tam nauczyciele mogą przesyłać wybranym klasom materiały lub informacje dotyczące tylko wybranej grupy.

Te dwa miesiące pokazały nam z pewnością, że nauka zdalna jest możliwa. Jednak by była ona efektywna i komfortowa zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów szkoły powinny zadbać w przyszłości o większą otwartość na codzienne rozwiązania technologiczne oraz odpowiednie przeszkolenie pracowników. Wykorzystanie programów do nauki zdalnej może przydać się także w przyszłości, aby uelastycznić działanie szkoły i zwiększyć dostępność np. do zajęć dodatkowych czy kół zainteresowań.

Jakie rozwiązania technologiczne warto wdrożyć w szkole?

Strona internetowa - to dobre źródło informacji dla uczniów i rodziców. Strona internetowa umożliwia także przejrzyste publikowanie procedur np. rekrutacyjnej czy egzaminacyjnych, terminarzy czy wykazów dokumentów.

Elektroniczny dziennik - pozwala zautomatyzować wiele procesów w pracy dyrekcji, nauczycieli i pracowników administracyjnych szkoły. Tego rodzaju oprogramowanie pozwala także na stały kontakt z rodzicami oraz bieżące informowanie np. o ocenach, uwagach czy zebraniach.

Media społecznościowe - dzięki dużej dostępności i powszechności media społecznościowe, np. Facebook są świetnym narzędziem do przekazywania bieżących informacji, promocji szkoły oraz różnych wydarzeń (np. dni otwarte, konkursy).

Ostatnie miesiące były ciężkim czasem zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli, jednak bez wątpienia obydwie strony podołały zadaniu i edukacja zdalna jest coraz bardziej efektywna. Być może zdobyte doświadczenie w tej kwestii przełoży się na formę nauczania w przyszłości, gdy wrócimy do szkół. Rozwiązania umożliwiające naukę online dają bowiem wiele ciekawych możliwości.

Jeśli poszukujesz rozwiązań technologicznych dla swojej szkoły lub innej firmy
sprawdź ofertę PESI


Artykuł powstał we współpracy z agencją interaktywną PESI, która zajmuje się tworzeniem sklepów i stron internetowych, oprogramowania dla firm, a także pomaga swoim klientom we wdrażaniu rozwiązań usprawniających pracę zdalną.

 



26 maja 2020 PESI Brak komentarzy

Powiązane tematy

Komentarze

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Bądź pierwszą osobą, która zostawi komentarz!

Zostaw Komentarz