Majowa pogoda przynosi coraz więcej okazji do zabaw oraz lekcji na świeżym powietrzu. Zabawy na dworze przynoszą wiele korzyści dla rozwoju naszych dzieci. Niestety, w ostatnich latach można zauważyć znaczny spadek zainteresowania dzieci spędzaniem czasu na świeżym powietrzu, co w dużej mierze „zawdzięczamy” technologii. Zabawa na podwórku, spacer do parku czy do lasu wydają się dzieciakom mniej interesujące niż gry na tablecie, czy oglądanie filmików na telefonie. Naszą rolą jest przekonać dzieci, że czas spędzony na świeżym powietrzu może przynieść im nie tylko wiele korzyści, ale też masę dobrej zabawy.

Poniżej przedstawiamy kilka pomysłów na ciekawe zabawy i lekcje na dworze, które zainteresują wszystkie dzieci

Dzieci na świeżym powietrzu

Ciekawe zabawy na świeżym powietrzu

Wszyscy znamy zabawę w chowanego, berka, tor przeszkód i ciuciubabkę, ale czy znacie te zabawy?:

1. Wiewiórki

Podziel dzieci w dwa zespoły „wiewiórek” i ustaw je po przeciwnych stronach podwórka. Rozrzuć na trawie wiele małych piłeczek lub np. zakrętki od butelek, które posłużą jako szyszki i żołędzie dla naszych „wiewióreczek”. Gdy doliczysz do trzech, wszyscy zaczynają zbierać „szyszki” dla swojej drużyny. Uwaga: każdy może nieść ze sobą tylko jedną szyszkę naraz. Kradzież od przeciwnego zespołu jest dozwolona. Po upływie ustalonego wcześniej czasu zespoły liczą swoje zapasy. Wygrywa ta drużyna, która uzbierała najwięcej „szyszek”.

2. Przyrodnicze poszukiwanie skarbów

Do tej zabawy musisz przygotować się odpowiednio wcześnie. Zbierz z podwórka kilka rzeczy, które później dzieci będą umiały samodzielnie znaleźć (gałązkę, korę drzew, stokrotkę, mlecz, liście itp.). Przyklej swoje znaleziska do kartki papieru taśmą klejącą. Zabierz dzieci na podwórku. Wręcz każdemu kartkę i taśmę klejącą. Pokaż dzieciom swoje znaleziska i poproś, by same znalazły wszystkie rzeczy z twojej kartki, a następnie przykleiły je na swoje kartki. Wygrywa to dziecko, które jako pierwsze odnajdzie wszystkie przedmioty.

Lekcje na świeżym powietrzu

3. „Brudne” buźki

Każde dziecko lubi czasem się porządnie pobrudzić! Wiele frajdy dadzą dzieciom wykonanie brudnych buziek. Niech dzieci uformują buźki z błota lub mokrego piachu. Następnie, każdy udaje się na poszukiwania pozostałych części ciała naszych małych brudasków. Z trawy można zrobić włosy, z kamyków lub stokrotek oczy, z mleczy uszy, z liści ubranko, a z patyków nogi i ręce. Na koniec możecie przeprowadzić konkurs na najfajniejszą brudną buźkę.


4. Przyrodniczy alfabet

Usiądź z dziećmi na polanie i wspólnie stwórzcie przyrodniczy alfabet. Inspiracją może być to, co widzicie dookoła lub to, co można zobaczyć w lasach, parkach lub na polanach, albo wszystkie wasze skojarzenia związane z przyrodą i środowiskiem.

Przykład: 

a - akacja

b - błoto 

c - chmura

d - drzewo

e - ekologia

f - forsycja

g - gałązka

h - huba

i - igły drzew

j - jaskółka

k - koniczyna

l - liść

ł - ławki

m - mrówka

n - norki zwierząt

o - oset

p - pszczoła

r - rów

s - stokrotka

t - tawa

u - urwisko

w - wiewiórka

z - ziemia

ż - żaba

ź - źdźbło

 

5. Jak głęboka jest ziemia?

Niech każde dziecko znajdzie sobie twardy i długi patyk. Następnie, dzieci wybierają sobie dowolne miejsce na polanie i na sygnał próbują wbić swój patyk jak najgłębiej w ziemię. Wygrywa to dziecko, które znalazło miejsce z najgłębszą ziemią. 

szczęśliwe dzieci na świeżym powietrzu

Czas spędzony na świeżym powietrzu to świetna okazja do rozwoju zdolności motorycznych oraz dowiedzenia się czegoś o otaczającej nas przyrodzie. 

Korzystajmy z pięknej pogody i chodźmy pobawić się na dworze!