Uczniowie dzielą się na dwie grupy: tych, co lubią matematykę i tych, którzy jej nieznoszą. Na każdego ucznia niechętnie podchodzącego do zadań matematycznych znajdzie się taki, który z radością będzie chciało znaleźć prawidłowe rozwiązanie. Jak sprawić, aby cała klasa z zainteresowaniem podchodziła do Królowej Nauk?
Pod koniec artykułu znajdziesz darmowe gry matematyczne, które pomogą Ci budować pozytywne skojarzenia z matematyką jako fajną zabawą!
Postaw na rozwój, nie na talent!
Co sprawia, że uczniowie nie lubią matematyki? Wiara, że nie są w niej dobrzy i nigdy się jej nie nauczą! Jednym z najprostszych i skutecznych sposobów na zachęcenie dzieci (i nie tylko!) do nauki jest zmiana nastawienia! Zamiast uczyć dzieci, że każdy ma jakiś ukryty talent, powinniśmy kształtować w nich myślenie, że dzięki systematycznej pracy jesteśmy w stanie osiągnąć wszystko. Według psychologii sukcesu to przekonania kształtują nasze dokonania. Jeśli żyjemy w przekonaniu, że aby być w czymś dobrym trzeba mieć do tego talent, znacznie ograniczamy nasz potencjał rozwoju. Jeśli dziecko wierzy, że nie umie matematyki, bo nie ma do niej talentu, z niechęcią będzie podchodziło do jakichkolwiek zadań matematycznych.
Nastawienie na trwałość (fixed mindset) powoduje, że dzieci niechętnie próbują nowych rzeczy, ponieważ wierzą, że sobie z nimi nie poradzą. Czują strach przed porażką i nie czują potrzeby ani motywacji, aby spróbować podszkolić swoje umiejętności (np. matematyczne). Wiara w brak talentu do jakiejś dziedziny ogranicza potencjał dziecka i może skutkować znacznym obniżeniem pewności siebie, jeśli okaże się, że nie potrafi ono znaleźć w sobie żadnego talentu.
Wspieraj rozwój i chwal postępy - growth mindset
Od najmłodszych lat, dziecko powinno uczyć się, że dzięki systematyczności i wysiłkowi jesteśmy w stanie osiągnąć wszystko. W postawie nastawionej na rozwój (growth mindset) wspieramy każde działania i chęci dziecka. Chodzi o to, by pokazać dziecku, że pewne zdolności można rozwijać, potrzeba tylko chęci i odwagi, by podjąć się wyzwania. Chwalmy każde staranie i pokazujmy, że dzięki nieustannemu rozwojowi stają się coraz mądrzejsi. Taka postawa powinna wzbudzić w dziecku chęć poszukiwania sposobów na dalszy rozwój i zdobywania nowych zdolności. Dzieci zaczną chętniej podchodzić do zadań, które mogą stanowić dla nich wyzwanie.
Dobrze dobieraj komunikaty
Jeśli chcemy kształtować u dziecka myślenie rozwojowe, musimy odpowiednio motywować je do pracy i podejmowania wyzwań. Bardzo ważne jest dobranie odpowiednich komunikatów, które nie będą tylko pustymi dla dziecka pochwałami, które otrzymuje większość uczniów w klasie, ale będzie indywidualnie do niego dostosowanie. Zamiast mówić „Ale jesteś mądry” powiedz „podoba mi się, jak rozwiązałeś ten problem. Opowiedz nam, jak do tego doszedłeś”. „Dobra robota” zamień na „podoba mi się, że stale podejmujesz nowe wyzwania. To inspirujące". Staraj się, aby twoje pochwały motywowały uczniów do działania, podnosiły ich samoocenę i sprawiły, że uczeń naprawdę poczuje się dumny ze swojej pracy.
Jeśli masz problem z motywacją uczniów do nauki matematyki – spróbuj zmienić nastawienie uczniów na myślenie rozwojowe. Wspieraj każdy ich wysiłek i pokaż, że jeśli się nie poddadzą, to uda im się znaleźć rozwiązanie. Staraj się udowadniać im, że z każdym rozwiązanym zadaniem stają się coraz mądrzejszy.
Nie pozwól dziecku myśleć, że nie ma talentu do matematyki, ale raczej, że jeszcze go w sobie nie rozwinął.
Powodzenia!
Nie zapomnij pobrać przykładowych gier matematycznych dla klas 1-3, które pokażą dzieciom, że matematyka może być fajną zabawą!
Sprawdź też nasze darmowe generatory zadań matematycznych! Nasze matematyczne bingo i gra ja mam, kto ma? mają wiele opcji i stopni trudności do wyboru.