Banner

Znaczenie muzyki w życiu dziecka

Znaczenie muzyki w życiu dziecka


Znaczenie muzyki w życiu dziecka

Kiedy tylko mam taką okazję, podkreślam ważność muzykowania, śpiewania z dzieckiem, dla dziecka, nucenia sobie przy pracy, ponieważ te wszystkie dźwięki zostają zapisane w pamięci dziecka. Później, w dorosłym życiu nie raz, nie dwa, dają znać o sobie w postaci miłego wspomnienia osoby, która właśnie taką melodię nuciła, śpiewała czy też grała. Pojawiają się w postaci refleksji nad minionym dzieciństwem, a nawet jako tzw. deja vu, czyli odczucia, że to już się kiedyś wydarzyło, w nieokreślonej przeszłości.

Miejcie pewność, że tzw. słuch muzyczny nie ma tu żadnego znaczenia. Nie chodzi o to, by śpiewać pięknym, czystym, operowym lub estradowym głosem. Głównym celem jest po prostu śpiewanie. Sama czynność radosnego wydawania dźwięków, połączona z przyjemną chwilą, z radosnym wydarzeniem, z przebywaniem w ulubionej grupie czy klasie, z ulubioną „Panią”. Miejcie świadomość, że dzieci cały czas są obecne, czasem wydaje nam się, że zajęte są zupełnie czymś innym, ale to tylko pozory, one cały czas patrzą, przyjmują, obserwują i słuchają.

Ten sam schemat mimowolnego przyjmowania dźwięków, połączonych z emocjami, dotyczy wypowiadanych słów. Nad znaczeniem słów oraz wpływem na ludzi, w tym na dzieci, czyli na naszą przyszłość, pracuje, fotografuje i publikuje japoński naukowiec Masaru Emoto w książce pt. „Tajemnice wody i jej wpływ na człowieka i naszą planetę”. Uważam, że powinna to być literatura obowiązkowa dla nauczycieli, pracujących zarówno w szkołach podstawowych, średnich, jak i dla wykładających na uczelniach. W bardzo wielkim skrócie chcę Wam przypomnieć lub uświadomić, że to co mówimy, jakich słów używamy, ma bardzo duży wpływ na zachowanie, zdrowie i rozwój dzieci. Im więcej będziemy używać pięknych słów i zwrotów, takich jak miłość, kocham cię, jesteś piękna, jesteś mądry, dziękuję, jestem ci wdzięczny, jesteś wspaniała – tym bardziej osoby obdarowane takimi słowami będą szczęśliwsze, spokojniejsze i zdrowsze. Czy nie o to chodzi właśnie w wychowaniu? Jeśli temat Was zaciekawił, zachęcam by zajrzeć do tej publikacji lub na liczne filmy udostępnione w Internecie i ujrzeć na fotografiach, jak słowa, muzyka i myśli wpływają na wodę, a tym samym na nasz organizm, który właśnie z wody jest zbudowany, a idąc tym tropem na nas samych i naszych podopiecznych.
Niedawno trafiły do mnie słowa Benjamina Zandera, które na długo utkwią w mojej pamięci. Kto z Was zastanawiał się kiedyś nad dyrygentem w orkiestrze? W zasadzie nie wydaje on żadnych dźwięków, a ma taki ogromny wpływ na efekt końcowy pracy orkiestry, czyli na dźwięki. „Siła dyrygenta zależy od zdolności dawania siły innym”. Identycznie dzieje się w przypadku nauczyciela i śmiem twierdzić, że siła nauczyciela, szczególnie pracującego z najmłodszymi dziećmi, zależy od zdolności dodawania im siły! Misja nauczyciela polega na budzeniu możliwości innych. W tym miejscu chcę podziękować nauczycielom, którzy pracują tak, że ich podopiecznym błyszczą oczy. Dla Benjamina Zandera, definicja sukcesu, to: liczba błyszczących oczu. Czyż to nie piękna definicja?

Wracając do śpiewu a capella, czyli bez towarzyszenia instrumentów. Chcę podkreślić, że jest to cudowna cecha, gratuluję tym z was, którzy śpiewają dzieciom, tak po prostu, pomiędzy zajęciami, lub celowo, prowadząc umuzykalnienie. Gratuluję odwagi i intuicji, że to jest właśnie tak ogromna wartość. Popatrzmy jeszcze na tą kwestię od strony dziecka. Ważne jest, by nie oceniać dzieci, gdy śpiewają. Czyste śpiewanie, czy tzw. trafianie w dźwięk jest domeną szkół muzycznych. W szkołach powszechnych, a szczególnie wśród najmłodszych, najważniejsze jest to, by wzmacniać dziecko w samym procesie śpiewania i akceptować je bezwarunkowo. Bezwarunkowo, czyli bez stawiania warunków: jeśli zaśpiewasz czysto, to jesteś wspaniały, jeśli zaśpiewasz fałszując lub nierytmicznie, to jesteś gorszy. Pomijam konkursy piosenek, gdzie ideą jest nagrodzić najlepszych. Myślę tu o codziennych zajęciach, gdzie od czasu do czasu dzieci mają możliwość śpiewania. To właśnie od was zależy, czy to dziecko będzie w przyszłości podśpiewywać, śpiewać swoim dzieciom, dołączy do śpiewania przy ognisku, czy na weselu. To zależy głownie od nauczycieli i od ich bezwarunkowej miłości i podejścia do swoich wychowanków. Wiem, że sami byliśmy w dzieciństwie krytykowani, oceniani, stawiani w ławce i skazywani na śpiew na ocenę, ale to już przeszłość. Paradygmaty edukacji zmieniły się od tamtego czasu. Teraz są ważniejsze sprawy niż ocena i krytyka. Niech dzieci po prostu śpiewają, na wzór swojego nauczyciela, który też po prostu, swobodnie, nie obawiając się krytyki – śpiewa. Tego wam życzę.

Dołączam piosenkę o Mikołaju, bo ten temat sam w sobie jest połączony z radością i śpiewaniem dla kogoś tak ważnego jak Mikołaj. A jak wszyscy wierzący w Mikołaja wiemy, Mikołaj kocha wszystkich bez stawiania warunków.

UWAG! W przypadku problemów z pobieraniem plików muzycznych należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na odnośniku i wybrać opcję "Zapisz link jako..."

Dobrej zabawy :)
Z miłością Agnieszka Loska



Czapka mikołaja - wersja wokalna
Czapka mikołaja - wersja instrumentalna
Słowa i ruch

23 listopada 2016 RYTM Brak komentarzy

Powiązane tematy

Komentarze

Niema jeszcze żadnych komentarzy. Bądź pierwszą osobą, która zostawi komentarz!

Zostaw Komentarz