Znaczenie muzyki w życiu dziecka

spiewajmy

Kiedy tylko mam taką okazję, podkreślam ważność muzykowania, śpiewania z dzieckiem, dla dziecka, nucenia sobie przy pracy, ponieważ te wszystkie dźwięki zostają zapisane w pamięci dziecka. Później, w dorosłym życiu nie raz, nie dwa, dają znać o sobie w postaci miłego wspomnienia osoby, która właśnie taką melodię nuciła, śpiewała czy też grała. Pojawiają się w postaci refleksji nad minionym dzieciństwem, a nawet jako tzw. deja vu, czyli odczucia, że to już się kiedyś wydarzyło, w nieokreślonej przeszłości.

Miejcie pewność, że tzw. słuch muzyczny nie ma tu żadnego znaczenia. Nie chodzi o to, by śpiewać pięknym, czystym, operowym lub estradowym głosem. Głównym celem jest po prostu śpiewanie. Sama czynność radosnego wydawania dźwięków, połączona z przyjemną chwilą, z radosnym wydarzeniem, z przebywaniem w ulubionej grupie czy klasie, z ulubioną „Panią”. Miejcie świadomość, że dzieci cały czas są obecne, czasem wydaje nam się, że zajęte są zupełnie czymś innym, ale to tylko pozory, one cały czas patrzą, przyjmują, obserwują i słuchają.

Ten sam schemat mimowolnego przyjmowania dźwięków, połączonych z emocjami, dotyczy wypowiadanych słów. Nad znaczeniem słów oraz wpływem na ludzi, w tym na dzieci, czyli na naszą przyszłość, pracuje, fotografuje i publikuje japoński naukowiec Masaru Emoto w książce pt. „Tajemnice wody i jej wpływ na człowieka i naszą planetę”. Uważam, że powinna to być literatura obowiązkowa dla nauczycieli, pracujących zarówno w szkołach podstawowych, średnich, jak i dla wykładających na uczelniach. W bardzo wielkim skrócie chcę Wam przypomnieć lub uświadomić, że to co mówimy, jakich słów używamy, ma bardzo duży wpływ na zachowanie, zdrowie i rozwój dzieci. Im więcej będziemy używać pięknych słów i zwrotów, takich jak miłość, kocham cię, jesteś piękna, jesteś mądry, dziękuję, jestem ci wdzięczny, jesteś wspaniała – tym bardziej osoby obdarowane takimi słowami będą szczęśliwsze, spokojniejsze i zdrowsze. Czy nie o to chodzi właśnie w wychowaniu? Jeśli temat Was zaciekawił, zachęcam by zajrzeć do tej publikacji lub na liczne filmy udostępnione w Internecie i ujrzeć na fotografiach, jak słowa, muzyka i myśli wpływają na wodę, a tym samym na nasz organizm, który właśnie z wody jest zbudowany, a idąc tym tropem na nas samych i naszych podopiecznych.
Niedawno trafiły do mnie słowa Benjamina Zandera, które na długo utkwią w mojej pamięci. Kto z Was zastanawiał się kiedyś nad dyrygentem w orkiestrze? W zasadzie nie wydaje on żadnych dźwięków, a ma taki ogromny wpływ na efekt końcowy pracy orkiestry, czyli na dźwięki. „Siła dyrygenta zależy od zdolności dawania siły innym”. Identycznie dzieje się w przypadku nauczyciela i śmiem twierdzić, że siła nauczyciela, szczególnie pracującego z najmłodszymi dziećmi, zależy od zdolności dodawania im siły! Misja nauczyciela polega na budzeniu możliwości innych. W tym miejscu chcę podziękować nauczycielom, którzy pracują tak, że ich podopiecznym błyszczą oczy. Dla Benjamina Zandera, definicja sukcesu, to: liczba błyszczących oczu. Czyż to nie piękna definicja?

Więcej od RYTM Studio Tańca i Muzyki

Zajęcia muzyczno – ruchowe i ich zadana

Czym jest rytmika? Zajęcia muzyczno – ruchowe, znane też pod nazwą rytmika,...
Zobacz więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge